Alexandru Abagiu - Sfaturi pentru make-up artiști | Podcast episodul 1

Despre Alexandru Abagiu
Alexandru Abagiu este National Makeup Artist Lancome Paris. Are peste 23 de ani de experiență și este un nume cu care orice make-up artist aspirant sau cu experiență ar trebui să se întalnească măcar o dată în cariera sa.
Alexandru Abagiu a machiat vedetele în cadrul Festivalului de film de la Cannes timp de 10 ani. Printre vedetele pe care le-a machiat se numără Claudia Schiffer, Paris Hilton, Penelope Cruz, Jane Fonda sau Natalie Portman.
Machiajele sale au apărut în nenumărate campanii publicitare pentru nume mari precum Coca Cola și Pepsi, fără a uita, desigur, diverse publicații Elle din întreaga lume.
Citește și alte știri despre Alexandru Abagiu
5 sfaturi pentru make-up artiști de la Alexandru Abagiu
Am întâlnit make-up artiști care s-au gândit să renunțe la această meserie
În grupul meu de prieteni, oameni de colaborare pentru prezentări de modă, mi s-a întâmplat să găsesc câțiva dintre oameni care își caută această reconversie profesională. Eu cred în vocație, cred că dacă îmbrățișezi această meserie, pornești cu premiza că s-ar putea să fie urcușuri sau s-ar putea să fie coborâșuri.
Dacă ți-au sclipit ochii când ai început meseria asta pentru câștigurile imediate și rapide după un curs de câteva săptămâni și o investiție minimă, te-ai gândit că vei deveni un om bogat și ți-ai permite vacanțe în Dubai și în toate insulele exotice, e o greșeală.
E o meserie care se contruiește. Trebuie să urci pas cu pas, să fii foarte atent la treptele pe care urci, iar longevitatea e unul dintre punctele forte ai make-up artiștilor de succes. Dacă mă uit acum la colegii mei, cei mai serioși sunt cei care lucrează în meseria asta de mult timp, care nu au sărit pași, au început de la stadii mici si treptat au crescut. A nu avea șansa să fii creativ este cel mai mare minus pe care o persoană creativă din start îl poate simți în ascensiunea profesională.
Cum poate să treacă un make-up artist începător peste această perioadă dificilă? Le poți da un sfat celor care au absolvit cursul în urmă cu mai puțin de un an?
Aici vorbim de mai multe categorii de make-up artiști. Make-up artiștii cu experiență și care lucrează de foarte mult timp, care sincer să fiu nu au simțit foarte tare această perioadă. Imediat cum măsurile s-au relaxat sau ai putut să ai contact cu clienta ta, cu toate limitarile specifice date de autorități (mască, vizieră). Oamenii aceia s-au întors la muncă și au muncit. Cine nu a vrut să munceasca nu s-a dus.
Nu există posibilitatea să te ascunzi prea mult în spatele unui impediment. Trebuie să-l depășești și numai așa poți ajunge cineva în meseria pe care o ai. Iar cel mai nefericit caz, cei care la începutul pandemiei s-au înscris la o școală de machiaj și nu au avut ocazia încă să practice. Eu aș privi și cu plus si cu minus situația. Pentru că pe deoparte eu când am terminat școala de machiaj, eu lucram deja, am fost un caz atipic. Am făcut o școală de machiaj după ce începusem să lucrez bine de tot în meseria asta.
Cred că aceștia care au terminat o astfel de școală în perioada pandemiei, care nu au mai putut să aibă clienți imediat pe scaun, ar fi trebuit să reia absolut tot ce au învățat în școala de machiaj. Pentru că timpul îți permitea lucrul ăsta. Să lucrezi pe persoane aproapiate: mama, sora, persoane din familia ta, oameni cu care împarți același domiciliu.
Cele mai grele machiaje sunt cele care le faci oamenilor dragi. Mie mi-e mai ușor să fac un machiaj pentru o persoană pe care nu o cunosc versus cu o persoană care o știu foarte bine și îi cunosc foarte bine valențele. Am o implicare emoțională cu acea persoană.
Aș fi spus cu siguranță să facă practică pe persoanele dragi lor. Să-și recitească tot ce ține de partea teoretică a școlii de machiaj. Să înceapă să își creeze referințe, nu doar de machiaj, culturale, fotografice, muzicale, de trend. Orice care influențează într-un fel sau altul lumea asta. Acele referințe ar fi trebuit să fie pentru ei biblia pe care s-o citească cu regularitate. Cu care să se pună la punct. Să vorbească despre lucruri, mai multă cultură generală.
Ce părere ai despre fetele care fac automachiaj?
Cred că este o idee foarte bună mai întâi să te cunoști pe tine. Eu în meseria mea nu am încercat acest lucru. Nu am avut șansa să mă pun în fața oglinzii să încep să-mi aplic machiaj. Poate dacă aș fi făcut-o, aș fi înțeles mai bine anumite mișcări. M-ar fi ghidat în a depăși niște pași.
Make-up artistele au avantajul să inițieze practic pe ele anumite forme, corecturi, texturi. În mastercasurile mele încerc să le explic că, primul pas când vor să pună în practică ceva ce văd într-un masterclass, trebuie să fie acel ceva pe fața lor în primul rând. Nu poți să aplici ceva ce nu știi bine direct pe fața unei cliente. În primul rând trebuie să încerci pe tine.
Din punctul meu de vedere participarea la masterclass-uri sau la evenimente educaționale este un must obligatoriu pentru orice tip de make-up artist. Fie că vorbim de cei de pe băncile unei școli de make-up sau de cei cu experiența vastă și un trecut în spatele lor. Eu după 23 ani de experiență de fiecare dată când văd la mine în țară un make-up artist cu experiență sau pe care îl admir și de la care cred că am ceva de învățat de la acel eveniment.
De fiecare dată când călătoresc în America, masterclass-urile care mă interesează pe mine încep de la 500 de dolari cel mai ieftin în sus. De fiecare dată când am ocazia o fac, mă duc acolo, și o mișcare dacă o prinzi și o cuprinzi în rutina ta, de exemplu vezi o pensulă, un pigment, o linie nouă. Vezi ceva despre tehnica aceasta atât de galopantă pe care o trăim. Apar foarte multe produse noi. De asta e important să mergi la masterclass.
Ce academie de make-up ai urmat la începutul carierei?
Prima dată cursurile de machiaj în Institutul Chanel din Paris și apoi școala oficială cu diplomă cu acreditare. Pentru că la momentul respectiv în România nu exista decât Christine Valmy, un loc în care puteai să obții o acreditare de stat, dar pe cosmetică. Nu era nimic pe machiaj, a fost Ecole du maquillage artistique Christian Chauveau din Paris.
Cum poți deveni make-up artist de fashion?
Trebuie să devii mai întâi make-up artist. Nu cred că există specializarea în lume make-up de fashion. Îl poți face cu siguranță după ce ai trecut prin mai multe domenii și mai multe specializări ale machiajului. Pentru că în fashion, un show poate fi o fața nemachiată în care nu percep sprâncenele. Și atunci trebuie să ai mari cunoștiințe despre efecte speciale sau despre cum să acoperi trăsăturile în așa fel încât să faci chestia aia foarte naturală și foarte bine blenduită.
Așa că, fashion aș spune că este net plus ultra al tuturor celorlaltor subcategorii ale machiajului. Pentru că fashion poate să însemne și o referință din anii 80. Un machiaj extrem de colorat și extrem de heavy, multă pudră, mult fond de ten, mult countering, multă culoare. Poate însemna de exemplu ultima prezentare a celor de la Louis Vuitton în care au folosit un ten super natural, super transparent cu mici accente și pistrui accentuați.
Fashion înseamnă foarte mult, este foarte vast. Pentru a fi make-up artist de fashion trebuie să ai o cultura generală super vastă în acest domeniu. Să știi ce se întâmplă pe podium. Să știi make-up artiști care lucrează în podium. Să le știi tehnicile superspecifice. Să știi să lucrezi baza de machiaj în așa fel încât să-ți fie flexibilă.
Deseori la ședințele foto suntem nevoiți să schimbăm machiajul și atunci un machiaj super rezistent nu are ce căuta acolo. Trebuie să păstrezi totul în priză, adică să fi 100% dedicat zilei respective. Super activ, astfel încât acea bază super transparentă pe care tu o pui să poată sa fie modelată și transformată pe parcursul zilei în așa fel încât să servească specificității fiecărei ținute.
Nu are nici o legătură cu machiajul de salon, cu machiajul care-l vedem pe Instagram, care este plin de filtre. Instagram înseamnă baze de machiaj cu backing. Așa ceva nu există în domeniul modei. Nu există, nu ai timpul să faci chestiile astea și toată lumea te va privi ca un frig. Frig of nager.
Nu ai ce să cauți acolo să pui anticearcan cât degetul de gros, să pui tapotări. Nu există așa ceva. Fetele alea au o piele frumoasă și totul se bazează când vine vorba de piele. Uite, Armani, Giorgio Armani are o vorbă foarte frumoasă când vine vorba de machiajul tenului. Trebuie să fie efecto-nudo. Să nu ai senzația că ai ceva pe piele. Dar să faci pielea mai radioasă, mai frumoasă, mai transparentă într-un fel sau altul și lucrul acesta mi-a plăcut întotdeauna.
Organizezi cursuri de machiaj acreditate?
Nu organizez cursuri de machiaj acreditate. Nu am timp să organizez cursuri acreditate. Acesta este motivul. M-au întrebat foarte mulți de ce nu fac asta. Mi-ar manca foarte mult din timp și din creativitate. Eu am decis pentru mine personal și pentru breasla care o reprezint că sunt mai de folos și mai valoros dacă mă mențin a fi un om creativ.
Iar a organiza cursuri, din punctul meu de vedere, înseamnă o secvență repetitivă. Treci practic cu elevii tăi de la o săptămână la alta prin aceleași lucruri. Care pe mine m-ar omorî enorm. Eu sunt o persoană care are nevoie tot timpul de ceva nou în jurul lui care să-l stimuleze și care să mă facă să-mi iau inspirația din acel ceva si să-l aplic în machiaj.
Crezi că este momentul potrivit să urmezi un curs de machiaj acum, să debutezi ca make-up artist?
Da, 100% mi se pare ca este momentul cel mai bun să faci chestia asta. Pentru că nu ai ce să faci altceva. Și mi se pare că obligatoriu trebuie să stai în interiorul unei săli de curs și cu siguranță acum cursurile numai sunt pe bandă rulantă. Oamenii își aloca puțin mai mult timp.
Mi se pare momentul ideal să-ți faci o reconversie profesională. Să mergi în direcția asta de make-up artist. Pentru că ai șansa să înveți mult mai mult decât ai fi învățat în trecut din același curs, din aceeași secvență. Indiferent de secvența pe care o alegeți, fiecare, logic, are libertatea să-și aleagă cursul pe care și-l dorește.
Sunt oameni care vor să învețe machiaj într-o săptămână și sunt oameni care sunt cu capul pe umeri și spun dacă vreau să fac meseria asta bine mă duc la un curs care durează 6 luni. Cred că acum este momentul cel mai bun pentru că oamenii sunt mai dispuși să petreacă timp cu tine. Sunt mai dispuși să învețe. Și vei avea timpul să înveți informația asta.
Este o greșeală că după școala de machiaj să te arunci în lumea asta. Să machiezi în dreapta și în stânga. Cred că important este să mai treci încă o dată cel puțin prin toată informația care ai primit-o acolo. Să încerci aplicat pe anumite lecții să faci anumite tipuri de machiaj. Să nu faci un haos complet în capul tău, doar că, pentru că "bravo, sunt acreditat si statul îmi permite sa fac chestia asta". Pentru că nu știi niciodată când ai o mișcare bruscă și miști ciudat anticearcanul sau mascara și nimerești în ochiul clientului tău și atunci ți s-a năruit toata cariera.
Practica este foarte importantă
Și faceți practica cu mâinile voastre. Vă dau cel mai bun sfat: încercați să puneți mâinile pe fața clientelor voastre. Să le aplicați un ușor masaj pe fața tenului. Să creați acea conexiune între specialist, profesionist și client. Dacă lucrezi tot timpul doar prin intermediul unui burețel, prin intermediul unei viziere, prin intermediul unei ustensile de aplicat machiajul ramane cumva o ruptură acolo. Nu depășești acel prag al comunicării.
Și credeți-mă, veți câștiga mult mai multă încredere a unui client, când încă de la început din primele 5 minute, ai mișcări stabile pe fața ei, pe pielea ei. Îi respecți pielea, îi declari practic plusurile și minusurile într-o manieră frumoasă și luați împreună deciziile despre cum urmează să decurgă ședința de machiaj.
Să nu vă lansați în joburi propriu-zise imediat ce ați terminat școala de machiaj. Pentru că vă puteți pune singuri piedică în cariera voastră. E de ajuns ca o persoană să vorbească urât de tine, că e un târg destul de mic. Cu toții știm asta și inevitabil vorba circulă.
Și e super important să fiți integri. Să aveți o carte de vizită super curată, super blanc și cu ajutorul propriilor voastre resurse. Propriul vostru început să fie acel ceva care va face să mergeți mai departe și dați de fiecare dată 110% .
Nu vă blocați în acel aspect extrem de profesional. Pentru că sunt mulți care îi și vezi când încep ședințele de machiaj iau o postură foarte bizară. Intră în rolul de make-up artist. Rolul de make-up artist este o greșeală absolută din punctul meu de vedere. Trebuie să fi make-up artist aici, în interiorul tău și aici în mâinile tale. Când iei acea poziție de make-up artist care începe să-și facă treaba, atunci din start ai acea ruptură despre care vorbeam mai înainte.
Clienta trebuie să se simtă bine în prezența make-up artistului. Nu e doar un serviciu pe care îl prestați. Mulți uită asta. Vor să fie catalogati. Doar că omul care practic nu e acolo și femeia a intrat într-o camera și după o oră a ieșit machiată, nu funcționează așa. Tu prestezi un serviciu, dar ești parte din serviciul respectiv. Că parte din serviciul respectiv, trebuie să dai din sufletul tău, trebuie să lași o bucățică din sufletul tău acolo și clienta va simți cu siguranță.
Care sunt sursele tale de informare? De unde îți iei informațiile despre tendințe, tehnologii?
Tot ce ține de tendință și trend forecasting le iau din surse majore acceptate pe plan mondial: wgsn.com, beautystreams.com. Vorbim despre site-uri mari care dau abonamente extrem de scumpe și acolo se duc foarte mulți din banii mei. Prefer să n-am ultima pereche de Giordans și să am un abonament la cel mai bun site de previzionare tendințe, pentru că așa sunt eu construit.
Ce criterii sunt importante ca un produs să intre în kit-ul tău? Cum îți alegi noile produse?
Nu plec niciodată în călătoria asta căutând un eyeliner sau căutând un gel eyeliner sau un creion de sprâncene. Întotdeauna mă las surprins de produse. De cele mai multe ori cumpăr valize întregi. Din care poate doar 5 sau 6 produse fac de final cut în kit-ul meu. Trebuie să faci relaxat, dacă ai foarte puțini bani și visezi că vrei să îți cumperi X, Y, Z. Ca și tip de produs atunci nu e problemă.
Trebuie să o iei pas cu pas. Să testezi foarte mult, să cauți. Eu nu am timp să stau în magazine sau în locuri în care călătoresc. Din cauza asta, accept varianta mai confortabilă pentru mine de a le cumpara dintr-o dată dacă îmi atrag atenția într-un fel sau altul. Și atunci când am real timp, să mă uit la ele să le testez în confortul meu, fără să mă preseze nici un vânzător sau beauty adviser în proximitate.
Și să-mi iau singur deciziile legate de un produs. Așa fac eu. Dar nu e cea mai buna soluție. Deoarece, repet, la sfârșitul anului ai foarte multe produse pe care nu le folosești, le arunci sau le faci cadou prieteniilor pentru că that it și ți-e frică să nu expire.
Pentru cineva care își drămuiește fiecare ban, cred că, cea mai bună experiență este să vă angajați la un magazin mare de cosmetice Sephora, Douglas. Încercați să lucrați acolo și aveți șansa în timpul liber să testați toate brandurile posibile. Vă veți putea face și mâna împreună cu clienții pe care îi veți avea acolo. Veți învăța ce înseamnă casa marker.
E super importantă în ceea ce privește relaționarea cu clientul. Ar putea fi această lecție frumoasă pe care ți-o poți face în urma unui win situation. Și lucrez, sunt plătit pentru asta. Dar lucrez într-un mediu în care pot face în timpul liber. Sau pot face în acele secunde minute, pe care le-am cu siguranță pe parcursul unei zile, selecția de lucruri care îmi plac și care nu-mi plac. Le testez, le probez. Bineînțeles că lucrurile astea vor fi posibile conform legislației în vigoare.
Cum vezi promovarea online?
Nu sunt persoana potrivită s-o întrebi asta. Deoarece niciodată nu mi-am făcut promovare. Deci dacă sunt make-up artiști care și-au făcut poate, am văzut și eu la randul meu câțiva, dar eu nu am fost omul care să-și facă promovare pe online.
Eu îmi folosesc conturile Instagram cel mai mult. Pentru că e un loc în care pentru mine e o arhivă a volumului de muncă pe care-l fac. Și în egală măsură arăt acele lucruri care pe mine mă fac fericit pe parcursul unei zile, pe parcursul unei săptămâni. Acolo vedeți rezultatele muncii mele. Vedeți editorialele pe care le public. Dar nu le public niciodată că să mă laud cu ele, le public pentru că face parte din viața mea.
Eu zilnic sunt într-un studio foto, eu zilnic lucrez cu model, eu zilnic fac ceva. Am șanse să fac ceva, primesc un produs nou și toate lucrurile astea din punctul meu de vedere fac parte din cine sunt eu. Nu le fac pentru că vreau să atrag ceva, ci le fac pentru că asta este normalitatea zilelor mele, nu sunt lucruri regizate.
Dacă ai fi acum la început de carieră, cum ti-ai dezvolta portofoliul de clienți?
Mi-aș face cel mai cool gang de prieteni și prietene în special. Aș încerca să gasesc persoane de aceeași vârstă cu mine ca să rezonez cumva cu valorile, cu reperele lor muzicale, culturale. Și aș încerca cumva să integrez chestia asta în machiajele pe care le-aș exersa pe ei. Dacă lipsește realmente ceva în momentul ăsta, credeți-mă lipsește acel suflu nou în machiaj.
Și cred că prin sfatul prin care tocmai l-am dat, cei care sunt la început de drum ar putea să se repoziționeze că acei noi make-up artiști care aduc un suflu nou în materie de texturi, de aplicare sau de viziune asupra machiajului. Și-ar fi aici o comparație din punctul meu de vedere deloc îndrăzneață, deloc deplasată cu Isamaia French. Căutați-o, o să vedeți cine este. O să vedeți că e o fată tânără foarte hip, foarte interesantă care lucrează în toate culisele showrilor mari de modă. Și care a crescut în acest context de cool gang, de prieteni cu care poate să exerseze, cu care poate sa încerce aceste linii ciudate sau culori ciudate și aborda totul foarte relaxat.
Clientele care vin la mine nici măcar nu se văd în oglinda. Pentru că în mijlocul oglinzii am montate niște surse speciale de lumină ca să-mi setez cumva temperatura de culoare a tenului. Să știu sigur că machiajul ăla va arăta bine și în lumina de soare, lumina naturală și în lumină de seara. Și va rezista practic pe parcursul zilei.
Și multe dintre ele se vad abia la final. Pentru că pe oglinda mea e prins un panou special de iluminare care permite chestia asta. Așa că nu mă întreabă nimeni: "Eu de ce nu mă văd?" Pentru că simt din sufletul meu, pentru că din comunicarea pe care eu i-o dau mai departe simte că nu are rost întrebarea aia. Nu are nevoie să se vadă. Nu e un moment în care să aibă tipul ăla de abordare.
Contează foarte mult cum te poziționezi tu ca make-up artist în relaționarea cu clienta ta. În momentul în care aș primi întrebări ciudate, aș încerca să răspund la fel de ciudat la întrebările alea. Ca să înțeleagă și ele cât de bizar este contextul în care sunt puse prin simplele întrebări bizare.
Clientele care au fost nemulțumite la alte saloane: greșeala este a clientului, nu este a ta. Pentru că dacă un client este așa încrâncenat pe evenimentul lui, pe ce are el de făcut, cât de important este momentul ăla... Greșeala este a lui că nu a venit mai devreme la tine să facă un test, să facă o probă.
Cu o probă înainte toate lucrurile se rezolvă. Nu ai deloc de ce să pui atât de multă tensiune pe momentul în care tu ar trebui să te simți bine ca și client. Să te simți relaxat să ști că mergi la un eveniment frumos, poate fi o nuntă, poate fi un botez, poate fi un eveniment major pentru tine. De ce să trăiești asta în condițiile în care poți să mergi la o probă. Și uite un alt lucru pe care l-am făcut în perioada aceasta, în anul acesta.
Am făcut probe cu majoritatea mireselor pe care urma să le machiez în momentul în care se va relaxa industria nunților, gratuite sau pe mai puțini bani. Dar ideea era că mă interesa că pot să le ating și să îmi relaxez practic stresul meu în momentul în care știu ca va urma valul acela mare care s-ar putea să ne lovească. Că se dă drumul și atuncea să te ții.
Care a fost cel mai mare hop în cariera ta și cum ai reușit să treci peste?
Mă pot lăuda cu faptul că am avut o carieră foarte smud așa. N-am avut o creștere uriașă dintr-un loc anume. Am luat totul foarte constant, o panta foarte clară de creștere în carieră.
Hopurile la mine au fost poate cele care au precedat cariera de make-up artist. Pentru că am avut un hop în care am trecut de la pictură la machiaj. Și dacă ăla a fost un switch care n-a fost chiar foarte ușor pentru mine în momentul respectiv din toate punctele de vedere, nici nu eram destul de matur, nici nu eram destul de susținut de familia mea, de a merge în direcția asta. Pentru o meserie care nu exista la momentul respectiv.
Și hop-uri majore pentru mine au fost 3, pe care le voi enumera sunt cumva crescendo. Am fost numit make-up artist național al unui brand mic: Maybeline, primul meu contact cu familia mare L'Oreal Paris.
De la un brand adresat tinerilor, un brand foarte mic, am ajuns la L'Oreal, the money maker în familia L'Oreal Paris, marele brand de machiaj. Vorbim despre mass market, unde se fac bani din asta. Următorul hop pentru mine a fost trecerea de la L'Oreal Paris la brandul Lancome, unde deja împlinesc în momentul ăsta 6 ani.
Am avut o frică bizară în momentul în care am plecat de la primii mei angajatori către următorul, pe piața de freelancer. Temerea mea a fost strict legată de contractele pe care le semnasem la momentul respectiv, având exclusivitate cu ei, amenințându-mă cu datul în judecată. Lucruri care pentru un adolescent de 21 de ani, atât aveam la momentul respectiv, lucram deja de 5 ani în domeniul ăsta, erau foarte bizare.
Părinții mei erau puțin speriați. Stai puțin că ai 21 de ani, te dă cineva în judecată, ce se întâmplă, cum se întâmplă. Ei bine, ăla a fost un hop, un moment în care am simțit că poate ar trebui să-mi schimb meseria și să-mi urmez în continuare facultatea de Relații Publice și Comunicare. Lucru pe care l-am făcut.
Mi-am continuat studiile universitare, dar nu mă regăseam. Le-am făcut ca să am o diplomă. Le-am făcut pentru că mă ajută la ceea ce fac în ziua de azi. Totuși comunicarea în meseria asta este un key element. Dar nu a câștigat acea întâietate. Și clar am simțit întotdeauna pasiunea către fleblețea mea, către aceasta lume a culorilor, lume a machiajului.
Care a fost cel mai important lucru pe care l-ai făcut în carieră și care te-a ajutat să-ți creezi branding-ul personal?
Cel mai important lucru în cariera mea a fost să încep să lucrez cu fashion editori. Și menționez aici oameni care în continuare fac treabă excelentă în domeniile în care lucrează. Persoana care mi-a acordat un mega plus de încredere a fost la momentul respectiv Izabela Coman, soția regizorului premiat la Cannes. La momentul respectiv ea era fashion editor la revista Elle sau dădea concurs pentru revista Elle.
Practic așa am ajuns să lucrez cu revista Elle, printr-un test pe care Isabela îl făcea la momentul respectiv cu această revistă. Roxana Bălășeniuc care este redactorul șef al revistei, iar l-a momentul respectiv era stilist, la fel Junior angajat pentru postul de fashion editor, făcea și ea un switch la momentul respectiv în lumea modelingului în lumea jurnalismului de modă. Și lucrurile astea pentru mine au fost super importante.
Pentru că brusc am trecut de la ședințe foto mai câmpenești să spunem, mai revista Femeia. Mai lucrasem pentru reviste de teenagers la momentul respectiv Bravo, Bravo Girl, Cool Girl. Reviste despre care nu știu dacă mai există în momentul ăsta. Treceam deja în liga superioară, revistele de modă. Nu vorbim de cele românești, ci cele de licența. Și acolo trebuia să îndeplinești anumite standarde. Să lucrezi în anume fel, plus că am ajuns să lucrez cu un fotograf care nu era roman. Pentru mine toate lucrurile astea au contat și clar au ridicat din start ștafeta.
Iar ce pot să-ți spun că e important în contextul ăsta e că am avut capabilitatea la momentul respectiv de adaptare. Cunosc oameni care au pornit în același timp cu mine și care nu au avut capabilitatea de adaptare, make-up artiști foarte buni, care în momentul asta profesează, predau sau alte lucruri. Dar care nu au știut să se suie pe val, să călărească valul așa cum fac surferii în momentul în care acel val apare la orizont.
Aș spune că trebuie să faci asta doar dacă simți că ai o atracție specială sau pasiune către make-up. Dacă o faci doar pentru că îți sclipește ochiul undeva semnul dolarului sau semnul euro, n-o face, pentru că, uite, timpurile care le trăim sunt dovada clară că nu e ceva constant. E ceva foarte fluctuant. Și că dacă astăzi câștigi mii de euro, mâine poți să nu caștigi nimic timp de 2 ani.
Așa că sper doar că cei care ne privesc au fost oameni destul de cumpătați, nu și-au cheltuit banii pe care îi făceau în perioadele aglomerate pe ultimii pantofi Balenciaga și pe alte lucruri, pe care acum le vând cu siguranță pe toate site-urile de second-hand. Ci au păstrat acei bani sau i-au investit într-un business care să meargă mai departe. Trebuie să ai puțin fler când vine vorba de chestia asta. Să nu tratezi totul ca un adolescent răsfățat, care primește bani de la mămica și taticu'. Nu! Banii ăia ai muncit pentru ei, învață să-i respecți, învăța să-i păstrezi, învăța să-i faci să facă alți bani la rândul lor.
Care sunt calitățile esențiale pe care ar trebui să le posede un make-up artist?
În primul rând spirit artistic. Fără asta, îmi pare rău, nu aveți ce căuta în meseria asta sau cel puțin nu puteți avea acel apelativ de artist în titulatura de make-up artist.
Cred că în al doilea rând ar trebui să fie foarte focusați, să știe ce vor, să fie adaptabili. Pentru că e super important să îți poți crește brandul personal în funcție de trendul pieței pe care tu lucrezi.
Este important să simți ce cere piața și să fii adaptat la acele lucruri. Pentru că sunt multe situații în care tu poți să visezi cai verzi pe pereți, dar nu se cere chestia aia. O păstrezi doar pentru segmentul tău personal, pe testele tale personale.
Dacă vrei să faci bani, trebuie să te adaptezi la lucrurile pe care piața ți le cere. Și să găsești întotdeauna o cale de mijloc, o cale de mijloc în a te mulțumi pe tine în primul rând. Să fii mândru de munca pe care o faci. Și doi, să-l mulțumești pe cel cu care ai acest parteneriat, fie el firmă, agenția de producție, campania publicitară, clientul cu care lucrezi sau teatrul sau orice alt mediu în care e nevoie de make-up artist.
Contează să ai talent la desen ca să practici meseria de make-up artist?
Da, contează foarte mult să ai talent la desen. În continuare desenez. Mă joc cu culorile. Uite un alt lucru pe care l-am făcut în perioada asta de pandemie a fost să-mi scot toate fardurile uscate pe care știam că le voi pierde din cauza termenului de garanție. Și mi le-am transformat în aceste culori cu care lucrez. Am peste tot pe aici pe pereți.
Poate o să aveți ocazia la final să le fotografiați sau să le vedeți în live-ul ăsta. Este interesant, pentru că a desena îți dă cumva o altă perspectivă. Mie mi se pare foarte interesant să ai acest switch, cel puțin o dată pe săptămână sau de doua ori pe săptămână între 3D si 2D.
A te juca cu 2D-ul îți dă cumva acele intensități pe care 3D-ul ți le fură. Te face să crezi că nu le poți avea. Și dacă reușești să înțelegi cum sculptezi sau cum desenezi ceva în 2D, automat 3D-ul va primi acea informație foarte repede și foarte rapid. Vei putea să faci un desen de sprânceană, un desen de fire în sprânceană respectivă sau o structura de conturare mult mai corect plasată dacă o exersezi înainte în 2D, desenul funcționează bine.
Pe foaie, în creion e mult mai greu decat blendingul din fard, pe care multă lume îl trișează. Multă lume îl întinde acolo și la final se ascunde în spatele frazei "așa am vrut să fie". Când aud, așa ceva mă înnebunește, pentru că asta înseamnă că recunoști că nu ai făcut ce trebuie. Pentru mine ăla e clar "mea culpa".
Eu sunt o persoană care are un mix foarte bizar de tehnici când lucrează. Adică nu mă limitez doar la machiajul cremos sau la aplicarea machiajului într-o forma clasică. Eu lucrez în airbrush de foarte mult timp și lucram chiar și înainte în grafica pe care o făceam. Și aplicarea airbrush lui de exemplu în 2D este esențială, înainte să te arunci cu airbrush-ul pe fața persoanei.
Îmi aduc aminte la primul masterclass de airbrush pe care l-am ținut, că multă lume a venit la mine și era șocată de ce le dau niște hârtii cu niște cerculețe, punctulețe, etc. Și spuneam astea sunt calibrajul. Eu vreau să văd că ești calibrată. Că înțelegi amprenta pe care acel airbrush o va lăsa pe fața ta. Și că nu bagi produsul asta în ochii clientului tău sau nu-l faci să inhaleze produsul. Cum lucrezi cu airbrush în jurul nasului dacă tu nu știi care e amprenta pe care el o lasă distanța aia pe suprafața tenului.
Care a fost momentul care te-a propulsat în carieră de la începător la avansat?
Momentul care m-a propulsat în carieră cred că a fost când am realizat că ceea ce fac, că fac bine și că am un instinct bun, un fler bun. Din nou o să mă întorc la acea prima ședință foto pe care am menționat-o mai devreme cu Isabela Coman și Andrada Igna. Sunt oameni din trecut. Poate nu rezoneaza numele astea cu voi. Dar dacă îi căutați cu siguranță veți înțelege cine erau. Și Geta Voinea. Practic asta a fost echipa primei mele ședințe foto cu revista Elle.
O ședință foto la care mi s-a spus: "Alexandru, e un test, nu știm dacă intră în revistă". Practic era testul prin care Isabela își dădea concursul de intrare pe poziția de fashion editor la revista Elle. Și mi-a spus "am incredere în tine, sunt sigură că o să faci ceva care să reflecte spiritul unei reviste de modă". Iar pentru mine până în momentul respectiv îmi fuseseră tăiate aripile din carne când venea vorba de ten luminos, de lucire.
Pentru că toată lumea căuta în televiziune, în ședințele foto de lower buget despre care vorbeam mai devreme, acel ten mat, foarte mască, culori foarte primare, albastru, negru la ochi, roșu pe buze, chestii foarte accentuate. Și am spus eu nu simt, pe mine nu mă caracterizează chestia aia.
Eu sunt un om care tratează lucrurile mult mai senzorial. Și am început, am aplicat o cremă, am pus 2 picături de fond de ten și am spus, stai că aș putea să pun și un pigment. Îmi aduc aminte de un pigment de la Paris Berlin, pe care în continuare l-am cumpărat, a devenit unul din must-have-urile mele din chitul de machiaj. Puneam pigmentul respectiv, îl aplicam pe față și după aceea cu pudra mată îmi cream zona de conturare într-o bază foarte lucioasă. Lucru care despre care ei nu credeau că exista asa ceva. Arăta lucios ca și cum fata ar fi umedă, dar era uscat pentru că era fond de ten amestecat cu pigment foarte micronizat.
A fost primul moment în care ei au avut o percepție despre o altă bază de machiaj, care se poate aplica pe fața unui model versus tencuială. Să ne aducem aminte că era o perioadă în care numai asta se vindea în kit-urile must-have ale momentului.
La acele timpuri erau produsele care veneau din lumea televiziunilor. Adu-ți aminte de "J de Janine", de linia ei de machiaj, care clar venea de la Raluca Badea Thompson. Gândise pentru fondurile de ten formule de televiziune foarte pancake și de-aia era comparația. Și dintr-o dată de la ceva foarte heavy, ajungeai la ceva foarte transparent. Și au zis "Oh my God, asta vrem !" Și au setat luminile.
În timp mi-am cizelat și eu tehnica de aplicare, ca să nu lucească în punctele hot ale feței. Am accentuat mai mult pomeții, am pus punctele de iluminare. Și-mi aduc aminte că prima modelă pe care au folosit-o la momentul respectiv în revistă, a fost Adriana Petrescu, soția lui Dan Petrescu, într-un shooting foarte primăvăratic de lună martie.
Masterclass-ul pe care l-am comunicat împreună cu Magazinul de Make-up rămâne valabil
În continuare cei care sunt înscriși să fie siguri că vor primi acel masterclass din partea mea împreună cu Magazinul de Make-up, un partener din punctul meu super de încredere. Pentru că sunteți niște oameni serioși, pasionați de ceea ce faceți. Și care de-a lungul timpului, iată împliniți 9 ani în momentul ăsta. Wow, 9 ani e foarte mult într-un business atât de fluctuant.
Aveți șansa să susțineți prin seriozitatea voastră toate evenimentele care se întâmplă. Iar pentru mine, care am organizat singur masterclass-uri în trecut, pentru că nu găseam un partener de încredere sau nu găseam pe cineva care să-mi satisfacă toate nevoile specifice și felul în care vreau eu să transmit informația mai departe, v-am găsit pe voi. Iar din punctul meu de vedere, astfel de legături rămân trainice, chiar și într-o perioadă de criză, cum este cea a unei pandemii.
Iar cei care sunt înscriși, să fiți siguri că veți primi lucrul acesta imediat ce măsurile se vor relaxa și autoritățile vor permite. Haideți să ne gândim la acest masterclass ca la acel moment care imediat după o perioadă lungă de stagnare, de reculegere, de regăsire a direcțiilor în viața profesională ne reîntâlnim cu toții și creăm această mare comunitate de make-up artiști, în care ne vedem, ne salutam, ne întrebăm cum ți-a mers în perioada asta.
A fost o perioadă destul de bizară, foarte multe masterclass-uri au fost anulate. Imediat ce autoritățile vor relaxa măsurile, acest masterclass va avea loc. Dacă aș fi făcut masterclass-ul acesta anul trecut, l-aș fi făcut într-o perioadă în care eram destul de obosit, de alergat, de umblat în lume, veneam după Asia. Era un moment destul de dificil pentru mine. Însă acum după un an în care am putut să-mi revăd notițele despre lucrurile care vreau să le prezint, am putut să mă gandesc mai bine, oare cum aș putea să fac chestia asta mai bine? Să merg într-o direcție mult mai inovativă cu poziționarea genelor la look-ul acesta sau pigmenții care îi voi folosi în acest context.
Varianta de acum, din capul meu, a masterclass-ului este îmbunătățită față de cea de anul trecut. Este cu totul și totul din altă sferă. Curs de marketing pentru make-up artiști. Este foarte important să știi să te vinzi. Flip the page cum spun americanii, din punctul meu de vedere.
Ai primit produse cadou
Wow, am primit un burete de machiaj Leonardo. Știu că ați lucrat foarte mult la acest blending tool. E interesant pentru că din câte am înțeles de la cei care l-au testat deja. Eu nu l-am testat încă. Dar promit că o voi face. Lucrează foarte bine cu apa și nu absoarbe atât de mult produs de machiaj. Acesta este feedbak-ul care a ajuns la mine.
Iar aici am niște pensule Leonardo, niște pensule pe care le cunosc, bineînțeles. Sunt pensule care le folosesc demult și care au exact formele pe care le caut de atât de mult timp. Iar pensula make-up Leonardo 62 este exact dimensiunea perfectă pentru a seta pudra sub ochi. Pentru a lucra cu cearcănele, care din punctul meu sunt exact zona cea mai sensibilă a feței oricărei cliente. Și dacă ai o pensula bună, acea textură se va imprima cum trebuie și va respecta și va trece testul timpului.
Saloanele de înfrumusețare sunt afectate de criză?
Vă dau exemplu, ca eu dețin un business orientat către beauty. Vorbim despre un număr mare de angajați. La fel au simțit această perioadă dificilă. Nu au mai fost atât de multe evenimente. Clar era un business care se întreținea în proporție de 40 % doar din nunți, botezuri, cumetrii și alte lucruri care creau acest flux de cliente.
Tuturor le lipsește acea sâmbătă, vineri încărcată în care numai găsești nici 15 minute să mănânci. Dar realitatea asta trebuie sa ne repoziționeze. Să ne facă să ne reorganizăm puțin coloana vertebrală, să găsim resurse.
Uite, vă dau un exemplu o resursă pe care noi o facem acum sunt detox-urile personale cu majoritatea clientelor. Detox de garderobă de machiaj. Chemăm clientele în locație, petreci timp unu la unu cu persoana respectivă. Îi câștigi încrederea pentru că îi aloci din timpul tău. Lecții personalizate de machiaj, detox al garderobei personale de machiaj.
Sunt foarte multe cliente care dețin o multitudine de produse, dar de fapt folosesc 2 sau 3. E important să vină periodic cu acele produse de machiaj și să ajungi să introduci din acele produse în rutina de machiaj pe care i-o propui. Adică să lucrezi în jurul unor culori date cu care ea vine acolo și să încerci să introduci nota de modernism în felul în care ea își abordează fața.
De exemplu, în sezonul ăsta se poartă sprâncenele laminate sau zburlite. Hai să vedem dacă pentru tine funcționează chestia asta, dacă ai fi interesată de chestia asta.
A fost o perioadă înainte de pandemie, în care majoritatea clientelor purtau extensii de gene big time, grele, curbate, măsuri ciudate. Pentru că li se părea ca acei ochi de păpușă artificiali sunt exact ceea ce le trebuie lor. Greșit, a venit pandemia nu au putut să se mai ducă să-și mai pună extensii. Au observat că le-au căzut foarte multe fire. Dacă extensiile respective au fost puse în locuri îndoielnice sau din surse îndoielnice. Pentru că există o piața falsă de gene artificiale false. Iar adezivii dacă nu sunt testați oftalmologic, dacă nu fac parte parte din adezivii aprobați pe piața din România nu vă sfătuiesc să-i folosiți sub nici o formă. S-au văzut dintr-o dată fără gene. Au văzut minusul din paharul respectiv.
Și atunci un lucru pe care noi l-am făcut pentru că purtau mască și nu puteam să ne axăm decât pe categoria genelor a ochilor. Le-am învățat cum să-și rimeleze genele. Am făcut lecții de câte 30 minute despre cum să-mi aplic mascara. Sau lecții despre cum să-mi lipesc singură gene false. Cum să o scot din cutie, cum să o îngrijesc, cum să elimin adezivul după ce l-am folosit. Să înțeleg ca o cutie de gene false pot s-o folosesc de 8-9 ori fără nici o problemă. Să le curăț, să le recurbez în afara ochiului meu cu ajutorul unui clește. Să-mi creez lungimea perfectă de gene. Să tai excesul la capăt.
A fost un lucru pe care majoritatea femeilor care au făcut asta mi-au spus, Alexandru, nici nu-mi imaginam că poate fi atât de simplu! Pentru că le speria ideea de a face chestia asta zilnic. Acum majoritatea au început să-și aplice gene zilnic. Este ceva mult mai natural care lasă ochiul să respire. În momentul în care le dai jos și te demachiezi cum trebuie și numai ai fard sau cine știe ce la rădăcina lor.
Și a fost un exemplu cum poți să te mobilizezi pe restricțiile care s-au dat. Un alt lucru cum îți tratezi baza de machiaj în așa fel încât să devină rezistentă la frecușul zilnic de mască. Pentru că până în momentul respectiv vorbeam despre acel glow. Pentru că majoritatea nu foloseau pudră. Pentru că, ce să vezi, pudra îmi încarcă porii, pudra mă îmbătrânea, îmi accentua ridurile fine. Acum toate folosesc pudră pentru că au înțeles de fapt că ceea ce își pun pe fața și nu fixează se va transforma în secunda 2 în interiorul unei măști de carton. Încă de la prima mască pe care o arunci. Îți arunci toată jumătatea inferioară a feței.
Și atunci am ajuns în momentul în care le învățăm cum să-ți fixezi baza mai bine. Cum să blenduiești fondul de ten. Ce cantitate de fond de ten să aplici. Care e fixatorul perfect. Cum să lucrezi cu pudră în așa fel încât să fixezi pe piele. Cât de mult primer să pui, ca să nu destabilizezi straturile care le pui după. Lucrurile acestea crede-mă au funcționat. Nu este o lecție completă despre toată fața. Ci exact educarea clientei pe un anumit subiect pe care ea și-l dorește. Lucru pe care noi îl facem în continuare și în pandemie l-am făcut foarte mult, un serviciu care a generat bani.